Frankfurt Authors Forum Old Hands and New Talents

25. Frankfurt Authors Forum for Children’s and Young People’s Theatre 2013: 212 authors present their plays on 25 author forums. A proud record.
25. Frankfurt Authors Forum for Children’s and Young People’s Theatre 2013: 212 authors present their plays on 25 author forums. A proud record. | Photo (detail): © Katrin Schander

Since 1989, in the time before Christmas, about 120 writers meet at Frankfurt Authors Forum for Children’s and Young People’s Theatre to learn the news about dramatic literature for the young audience. Here at the Children’s and Young People’s Theatre Centre of the Federal Republic of Germany, authors who write for this audience are given a platform for three days that is unique nation-wide.

When the forum was launched, the idea behind it was the promotion of writers for whom German children’s and young people’s theatre was of fundamental importance. In West Germany the basic recognition of art for children was fought for hopefully and theatre-makers from various camps carried on a lively argument about what kind of theatre would be the right one.

The aim was to develop and make visible a repertoire for the burgeoning children theatre. Since then the demand for quality has been sounded again and again in the Schützenstrasse. In 2003 Henning Fangauf, Project Manager of the Forum, called for a re-thinking of children’s theatre in the provocatively titled Endlich erwachsen?- Probleme des aktuellen Kindertheaters (i.e., Grown Up at Last? Problems in Current Children’s Theatre); the demand for and fostering of quality remains a fundamental guiding principle of the Forum to this day.

It was then about making room for the various camps and so the various artistic voices. Twenty-five years later, the Forum can look back on a proud record. More than 212 writers have presented their works there; all important authors who have shaped the national and international children’s and young people’s theatre scene have attended. To show the diversity of languages and forms of expression has been a fundamental motive of the Forum from the beginning.

It was and is, however, far more than a plays market and presentation platform. It has also always provided room for discourse about writing for a young audience and current trends. The exchanges among participants takes place in studios, forums, working groups and table talks. Visits to performances, films, lectures and speeches, mainly by renowned outside experts, furnish an important stimulus.

  • 1. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater – 1. bis 3.12.1989: <br>Auf dem Ersten Frankfurter Autorenforum 1989 zeigten Schauspieler das Stück „Garagen“ von Jakob Arjouni (Regie: Matthias Hartmann). Henning Fangauf (Projektleiter des Autorenforums, links) und Dr. Wolfgang Schneider (Leiter des Kinder- und Jugendtheaterzentrums in der Bundesrepublik Deutschland) begrüßten die Gäste. © Horst Kamke
    1. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater – 1. bis 3.12.1989:
    Auf dem Ersten Frankfurter Autorenforum 1989 zeigten Schauspieler das Stück „Garagen“ von Jakob Arjouni (Regie: Matthias Hartmann). Henning Fangauf (Projektleiter des Autorenforums, links) und Dr. Wolfgang Schneider (Leiter des Kinder- und Jugendtheaterzentrums in der Bundesrepublik Deutschland) begrüßten die Gäste.
  • <b>5. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1993:</b><br>1993 diskutierten auf dem Autorenforum die Autoren Rudolf Herfurtner, Volker Ludwig, Friedrich Karl Waechter, Albert Wendt und Horst Hawemann über ihre Dramatik. Ein Gipfeltreffen der „Grossen 5“. © Sybille Truckenmüller
    5. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1993:
    1993 diskutierten auf dem Autorenforum die Autoren Rudolf Herfurtner, Volker Ludwig, Friedrich Karl Waechter, Albert Wendt und Horst Hawemann über ihre Dramatik. Ein Gipfeltreffen der „Grossen 5“.
  • <b>5. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1993:<b><br>Suzanne Osten (Unga Klara Theater, Stockholm) und Ad de Bont (Theater Wederzijds, Amsterdam) trafen sich in Frankfurt auf dem 5. Autorenforum erstmals persönlich und stellten ihre Arbeiten vor. Moderation: Jürgen Flügge (Mitte). © Sybille Truckenmüller
    5. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1993:
    Suzanne Osten (Unga Klara Theater, Stockholm) und Ad de Bont (Theater Wederzijds, Amsterdam) trafen sich in Frankfurt auf dem 5. Autorenforum erstmals persönlich und stellten ihre Arbeiten vor. Moderation: Jürgen Flügge (Mitte).
  • <b>5. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1993:</b><br>  Friedrich Karl Waechter liest. © Sybille Truckenmüller
    5. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1993:
    Friedrich Karl Waechter liest.
  • <b>10. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1998:</b><br>Auf dem 10. Frankfurter Autorenforum 1998 unterzeichnen Paul Maar (Mitte) und der Leiter des Kinder- und Jugendtheaterzentrums, Dr. Gerd Taube, eine Vereinbarung über das Paul-Maar-Stipendium für Autorinnen und Autoren des Kinder- und Jugendtheaters, das der bekannte Autor bis 2008 mit jährlich 5.000,- € gefördert hat. © Norbert Spitzer
    10. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 1998:
    Auf dem 10. Frankfurter Autorenforum 1998 unterzeichnen Paul Maar (Mitte) und der Leiter des Kinder- und Jugendtheaterzentrums, Dr. Gerd Taube, eine Vereinbarung über das Paul-Maar-Stipendium für Autorinnen und Autoren des Kinder- und Jugendtheaters, das der bekannte Autor bis 2008 mit jährlich 5.000,- € gefördert hat.
  • <b>14. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2002:</b><br> Seit 1996 werden alle zwei Jahre im Rahmen des Autorenforums der Deutsche Kindertheaterpreis sowie der Deutsche Jugendtheaterpreis im Kaisersaal des Frankfurter Römers verliehen. Die damalige Bundesfamilienministerin Renate Schmidt überreichte 2002 die Preise an Kerstin Specht und Kai Hensel. © Sabine Brunk
    14. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2002:
    Seit 1996 werden alle zwei Jahre im Rahmen des Autorenforums der Deutsche Kindertheaterpreis sowie der Deutsche Jugendtheaterpreis im Kaisersaal des Frankfurter Römers verliehen. Die damalige Bundesfamilienministerin Renate Schmidt überreichte 2002 die Preise an Kerstin Specht und Kai Hensel.
  • <b>25. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2013:</b><br>Im Café des Theaterhauses Frankfurt, dem Veranstaltungsort des Frankfurter Autorenforums, findet auch in den Pausen ein lebhafter Austausch statt. © Katrin Schander
    25. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2013:
    Im Café des Theaterhauses Frankfurt, dem Veranstaltungsort des Frankfurter Autorenforums, findet auch in den Pausen ein lebhafter Austausch statt.
  • <b>25. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2013:</b><br>25. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2013:  John von Düffel (rechts), Autor, Dramaturg und Professor, nahm auf dem 25. Autorenforum 2013 an der Diskussion „Die Zukunft der Autorschaft im Kinder- und Jugendtheater“ teil, Moderation: Dr. Gerd Taube. © Katrin Schander
    25. Frankfurter Autorenforum für Kinder- und Jugendtheater 2013:
    John von Düffel (rechts), Autor, Dramaturg und Professor, nahm auf dem 25. Autorenforum 2013 an der Diskussion „Die Zukunft der Autorschaft im Kinder- und Jugendtheater“ teil, Moderation: Dr. Gerd Taube.

The history of the Forum shows that four very fundamental questions are at the core of its work.
  • What role do the real lives of children and young people play?
    The importance of children and young people as the engine of text production has always been a central theme. The programme of the 21st Forum in 2009 was robustly entitled Schöne Junge Welt Jugend Kultur Alltag – Brave Young World. Youth, Culture, Everyday Life. Adult theatre-makers had young nerds show them their world: sitting at computers, they looked over the young people’s shoulders as they played games, listening eagerly to the explanations of the rules.

    If art for children was per se a political expression for the founding generation of children’s theatre, in 2004 politics was the theme of the 16th Forum. The theatre director Marcel Cremer from the Agora Theater and Fabian Scheidler from the Grips Theater debated their opposing projects, and dramaturges Kirstin Hess from the Düsseldorf Youth Theatre and Thomas Richard from the JES Stuttgart reported on their dramaturgical practice under the aspect of the “family as the smallest political unit”.
     
  • What enriching impulses have come from abroad?
    Children’s and young people’s theatre in Germany received diverse impulses from abroad while still in its own youth. Discussions of emerging dramatic work and its authors at the Forum were an important and inspiring moment. Outstanding theatre people such as Marco Baliani (1992), Ad de Bont, Suzanne Osten (1993), Philip Ridley (1997) Simon Stephens (2003), and colleagues from Europe, Cuba, the United States, Russia and Australia have been guests in Frankfurt.
     
  • How are texts produced? Who is the author?
    Under the title Echt gemacht – Wie der Text im Theater entsteht (i.e., Really Made – How Texts Originate in the Theatre), the 25th Forum in December 2013 turned to participative, documentary and performative forms of theatre and so to text productions that originate not in the quiet of an author’s own room but in collective work, in process and as an ensemble project. The Forum thus ventures a constant balancing act: on the one hand, to be an advocate for writers and publishers and so a fundamentally important mainstay for children’s theatre, and on the other hand to keep its view open for alternative modes of production, bordering art forms and new developments.
     
  • How to promote young talent? Every Forum has been enlivened by new talent. As a twenty-one year-old, Ingeborg von Zadow was already in Frankfurt. Tobias Rausch (1994), Lutz Hübner (1998), Kristo Šagor and Stefan Kaegi (2000) and Gertrud Pigor (2002) all had their first appearances there. At the same time, the Forum has also built bridges to experienced old hand such as Rudolf Herfurtner and Friedrich Karl Waechter (1991), Volker Ludwig (1993) and Thomas Oberender (1998). The 15th Forum in 2003 evinced this range in an impressive fashion, for it was the Forum of the big names and young writers: Tankred Dorst, Fitzgerald Kusz, Emine Ozdamar, Simon Stephens, Andri Beyeler, Paula Funfeck and Tristan Vogt.
Since the beginning of the twenty-first century, theatre for a young audience has enjoyed a repertoire. In 2010 Gerd Taube, head of the Children’s and Young People’s Theatre Centre, pointed to the unprecedented system of support for authors that has spawned a new generation of writers in the last two decades. To this the Frankfurt Authors Forum for Children’s and Young People’s Theatre has made a significant contribution. Today the library of the Centre in the Schützenstrasse contains over 1,500 plays for a young audience. Old hands and young talents share the shelves. Both continue to write the history of the Authors Forum and dramatic literature for young people, and it will be interesting to listen to the future diversity of voices.