Workshop Decanonising Children's Literature?

Ein kleines Mädchen sitzt auf einer Wiese und schaut ein Buch an. Foto: MI PHAM (Unsplash)

MO 26.11.2018, 10-15.30 Uhr

Varissuon Kirjasto

Die Kinderbücher, die wir im Buchladen finden und die zum Ausleihen in den finnischen Bibliotheken bereit liegen, bilden fast ausnahmslos die weiße Mehrheitsgesellschaft in Finnland ab. In einem sich verändernden Finnland verändern sich auch unsere gemeinsamen Geschichten und Erfahrungen. Das Goethe-Institut möchte diejenigen zusammenbringen, die die Geschichten schreiben, sie vorlesen, sie publizieren, sie verkaufen, die dazu forschen, die sie Kindern empfehlen und schenken. Aus dem Vernetzungs- und Austauschgedanken heraus sollen in weiteren Schritten Bücher entstehen, in denen sich die finnische Gesellschaft in ihrer Vielfältigkeit wiederfindet.

Startschuss für dieses Projekt ist dieser Workshop. Mit Impulsen von Forschern und täglichen Nutzern von Kinderliteratur betrachten wir den Kanon der hiesigen Kinderliteratur kritisch und arbeiten an Ideen diese Auswahl zu erweitern, sodass die hier Lebenden sich mit den hier erscheinenden Büchern identifizieren, die Geschichten neue Erfahrungsräume öffnen und man über andere Erzählungen voneinander lernt. Die Fragen, die behandelt werden, sind u.a.:
  • Was wird publiziert?
  • Welche Bevölkerungsgruppen sprechen diese Bücher an?
  • Gibt es Bücher, die man übersetzen sollte?
  • Welche neuen, qualitativ hochwertige Kinderbücher brauchen wir?

Programm

10.00 Welcome

10.10 ON VIOLENCE

10.10 Reading at daycare
Paco Diop is a day care teacher for the City of Turku. In 2018 Diop started a citizens’ initiative to criminalize the N-word in Finland. Lately he has also been working as an activist concerning the decanonisation of Children’s Literature at the libraries in Turku.

10.30 Reading with my daughter
Ahmed Al-Nawas is an artist/curator who is part of the Children’s Library project at Åbo Akademi University.

11.10 ON SILENCE

A Single Story – or No Story
Inga Angersaari is a vocational school teacher and a pre-school teacher. She has written the first story book about roma culture for early childhood education and pre-school in Finland.

11.40 ON NEW NARRATIVES

Ruskeat Tytöt Writing Academy – how it all started and the challenges we face
Mona Eid is a pedagogue and head of administration at Ruskeat Tytöt.
The objective of Ruskeat Tytöt is to broaden representations in the field of culture – especially media, literature, communications and advertising –, normalize the stories told about them, and to function as a platform for cultural professionals of color to realize their projects.

12.00 DISCUSSION
lead by Pauline Hortelano from the Children’s Library project. Hortelano is writing her PhD in Gender Studies at Åbo Akademi University on Integration Policy in Finnish language education.

12.30 LUNCH together

13.30-15.30 Meeting “What is to be done?”
Moderator: Ylva Perera
Perera is a writer and literary critic, currently working as a journalist at Yle Kultur. In January 2019 she'll start her PhD studies in Comparative Literature at Åbo Akademi University, researching anti-fascism in Fenno-Swedish literature (1930-1950).

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