Tanz Simone Aughterlony & Hahn Rowe: Biofiction

Biofiction Foto: Jorge Léon

FR 01.02.2019, 18 Uhr

Stoa, Helsinki

beim Side Step-Festival

In Biofiction von Simone Aughterlony und Hahn Rowe gehen Gegenstände, Materialien, Performance-Künstler und Sound eine Symbiose ein, bereichern und beeinflussen sich gegenseitig und finden auf der Bühne zusammen. Biofictions polyamoröse Liebesgeschichte ist ein Netz aus emotionalen Reaktionen und intimen, sinnlichen und sexuellen Kohabitationen.

Die Körper in Bioficiton berühren und erregen sich, pulsieren und schwingen mit der Umgebung mit, die menschliche als auch nicht-menschliche Elemente umfasst, das Natürliche und das Artifizielle. Die Körper beeinflussen sich gegenseitig durch ihre Anspannung während sie sich zugleich ihren vielfältigen Empfindungen, Eigenschaften und ihrer lebensbejahenden Energie hingeben. Biofictions Landschaft nicht-hierarchischer Machtverhältnisse ist eine Utopie, doch im Hier und Jetzt präsent. Durch die Choreographie wird eine neue Welt erschaffen.

Hahn Rowe erschafft die Klangwelt von Bioficiton live. Dazu nutzt er elektronische Instrumente, fordert aber auch die klanglichen Qualitäten der Materialien heraus.
 

Rezensionen

"Biofiction is a rare love story between many, an unexpected clearing on a wilderness that offers a close-up on human and non-human assemblages and their affects. Situated within an inquiry into vibrant matter, a choreographic poem emerges that is both careful and utterly libidinal.

Gathering the remains of the previous two works in The Biofiction Trilogy, the hot pink flesh placeholder, wood and crafting tools, the rope that weaves, the natural and artificial entanglement of fluids and materials – Biofiction creates a new horizontal terrain that renders a plurality of agencies without ontological hierarchy. What may ordinarily be considered inadequate stimuli is now attended to for all its sensual and specific qualities, cultivating an irrational love of matter. The intimate rapport, the dance that spectrums acts of labour, pleasure, cohabitation and simply ‘being with’ refuses the normative divisions between nature and culture, male and female or any such binary.

A practice of reorienting and redistributing the senses generates a queer consciousness and affirms a landscape that is both present and utopian. We see stereotypes and prototypes, we recognise then delight in mis-recognition, we may even laugh despite ourselves. Understanding «Biofiction» in terms of a narrative of sexuality that does not yet exist sustains curiosity - defying conventions or identification renders this choreographic work as a continuous world- building practice.

Is this movement research, music or fun post-porn practice? Beyond the associations, it brings the bodies and companion materials in conversation to know no difference between being excited, being exciting and being excited-with."
 

Zur Künstlerin

Simone Aughterlony (CH/DE) ist freie Künstlerin, die in Zürich und Berlin lebt und v.a. im tänzerischen und performativen Kontext arbeitet.
 

Zurück