Language Program and Examination Coordinator

The Goethe-Institut San Francisco is seeking a Language Program and Examination Coordinator
Start date September 1st, 2016
Part time position (75 %): 30 hours/week, Mon - Fri

Tasks (in close cooperation with Director and Language Program Director):

Planning and organization of language courses

  • Yearly curriculum development and course planning (class formats, dates, resources, capacities)
  • Scheduling and monitoring of one-on-one courses and company courses
  • Customer care and development of strong client pool incl. new company clients
  • Active monitoring of receivables
  • Preparation and supervision of audits
  • Organization and maintenance of teacher resource library
Budget
  • Budget planning and controlling
  • Tuition planning
  • Supervision of teacher contracts
  • Assistance in investment planning (classroom equipment and materials)
Support teaching personnel
  • Supervision and scheduling of teaching staff incl. substitute teachers
  • Main contact person for teachers
  • Organization of teachers’ conferences and teachers’ seminars
  • Regular observation of teachers/classrooms
  • Teaching classes as needed
Support marketing efforts of the Goethe-Institut San Francisco
  • Marketing and promotion of language courses and examinations (print, web, social media, ads…)
  • Design of print material (brochures, flyers) with the support of external graphic designer, and website maintenance
  • Composing of texts for advertisements, brochures, flyers, newsletters, GI website and social media
  • Planning and organization of events for current and new students/clients
Examinations and Stipends
  • Main contact for examination partners and supervision of examination centers
  • Assistance in exams process and in administering exams
  • Processing of stipends
Requirements:
  • Unconditional U.S.-work permit (U.S. citizen, Green Card). Applicants without valid work permit in the U.S. will not be considered.
  • Native speaker level in both German and English
  • Excellent German and English communication skills (both orally and in writing)
  • University degree (BA or higher)
  • Teaching experience German as a Second Language or similar
  • Special expertise in language course administration or similar administrative tasks
  • Experience in customer care
  • Marketing skills and management know-how desired
  • Special expertise and competence in organization and communication; negotiation skills
  • Team player; ability to work under stress
  • Willing to accept flexible hours and occasional travel for business or training purposes in the U.S. and to Germany
  • Working knowledge of all common MS Office products and willingness to work with different data bases and programs (e.g. SAP, InDesign)
The Goethe-Institut offers a competitive benefit package, including health insurance and other social benefits. The Goethe-Institut is an Equal Employment Opportunity employer and guarantees gender equality.

Submission deadline July 29th, 2016.                                                                                         
Please send your written application with the following required documents:
  • Cover Letter (1/2 – 1 page max.)
  • CV
  • 2-3 references
by email to:
info@sanfrancisco.goethe.org
or by mail to:
Sabine Erlenwein
Director
Goethe-Institut San Francisco
530 Bush St, Suite 204
San Francisco, CA 94108-3623
 

Sachbearbeiter/in für das Kulturprogramm

Das Goethe-Institut San Francisco sucht zum 1. März 2017 eine/n Sachbearbeiter/in für das Kulturprogramm.

Bewerber müssen eine gültige Arbeitserlaubnis für die USA haben.

Beschäftigungsumfang: 16 h pro Woche, 3 Tage pro Woche, Abend- und gelegentliche Wochenendeinsätze erforderlich.

Aufgaben:

  • Mitwirkung bei der Koordination, Organisation und Durchführung von Kulturprogrammen in Absprache mit Institutsleitung
  • Mitarbeit am Berlin & Beyond Film-Festival
  • Kontakte zu / Verhandlungen mit Partnerorganisationen, Kulturinstitutionen in den USA und Deutschland
  • Organisatorische Vor- und Nachbetreuung von Veranstaltungen und Tourneen
  • Betreuung von Gästen
  • Pressearbeit/social media: Erstellen von Texten für Print, Webseite, social media (Deutsch und Englisch)
  • Bearbeitung des Goethe-internen Projektplanungssystems inkl. Planung, Berichtswesen, Budgetüberwachung

Voraussetzungen:
  • Sehr gute Englisch- und Deutschkenntnisse, schriftlich und mündlich
  • Gültige Arbeitserlaubnis für die USA
  • Abgeschlossenes Hochschulstudium
  • Mehrjährige Berufserfahrung in der Kulturarbeit und/oder Pressearbeit
  • Gutes Verhandlungsgeschick
  • Guter sprachlicher Ausdruck (mündlich und schriftlich)
  • Gute Kenntnis und Handhabung aller geläufigen MS Office-Produkte
  • Wünschenswert: Kenntnisse von Grafik- und Fotobearbeitungsprogrammen (Adobe InDesign und Photoshop)
  • Hohe Belastbarkeit und Flexibilität
  • Ausgeprägte Teamfähigkeit
  • Sehr gute organisatorische Fähigkeiten

Vergütung:
  • Das Gehalt richtet sich nach dem gegenwärtig geltenden Vergütungsschema des Goethe-Instituts für die USA und enthält bezahlten Urlaub und soziale Leistungen.
  • Probezeit: 6 Monate
Ihre deutschsprachigen Bewerbungsunterlagen (u.a. tabellarischer Lebenslauf und ein bis zwei Referenzen) richten Sie bitte per Post oder E-Mail bis zum 6. Januar 2017 an das Goethe-Institut San Francisco:

Goethe-Institut San Francisco
Sigrid Savelsberg, Institutsleiterin
"Bewerbung Sachbearbeitung Kulturprogramm"
530 Bush Street, Suite 204
San Francisco, CA 94108, USA

Per Email an:
info@sanfrancisco.goethe.org