Fabian Hischmann

Literatur Tandem © Goethe-Institut Hanoi

Anja Kampmann © Anja Kampmann ANJA KAMPMANN
 
Fabian Hischmann © Fabian Hischmann FABIAN HISCHMANN Fatma Aydemir © Fatma Aydemir FATMA AYDEMIR
Judith Zander © Judith Zander JUDITH ZANDER
 
Julia Franck © Julia Franck JULIA FRANCK  

Fabian Hischmann

Fabian Hischmann (* 1983 in Donaueschingen), lebt in Berlin. Er studierte Literaturwissenschaft und Kulturwissenschaft in Hildesheim und Leipzig. 2008 und 2009 war er als Regieassistent am Theater der Stadt Heidelberg sowie am Theater Freiburg tätig. Er veröffentlichte kulturjournalistische Texte in Zeitschriften wie Mag, Sissy und Siegessäule.
 
Sein Debütroman Am Ende schmeißen wir mit Gold erschien 2014. Darin erzählt er von der Langeweile des Wohlstands und von der Auseinandersetzung mit der eigenen Vergangenheit. Für den Roman wurde er für den Preis der Leipziger Buchmesse nominiert. 2017 erschien sein zweiter Roman Das Umgehen der Orte. Eine Coming-of-Age Geschichte. Junge Menschen suchen nach einem Leben aus den Krisen und Traumata der Kindheit. Ein Figurenmosaik, dessen Gesamtbild den adoleszenten Aggregatzustand der Orientierungslosigkeit beschreibt und bis in die nahe Zukunft deutet.

“Arriving in the garden, I pause for a moment and take stock of the situation: off to the right there’s another young man sitting on a beer bench in the sun, he nods at me cheerfully. His hair is short and very blond. He’s carefully picking currants and tossing them into a bowl with quark. Straight ahead are vegetable beds, I recognize zucchini and tomato plants, and beyond that there’s a meadow with three fruit trees. In the half-shadow of the trees sits a table, covered with a tablecloth, and a woman is sitting at the table cutting bread. There’s a grill set up next to the table and Maria and Jan are standing in front of it. He’s fanning the flames with a piece of cardboard, she’s smoking, flicking the ash off, watching the poisonous powder float away, and in so doing sees me. Her dress is sea-blue with a white triangle on the chest. She waves hello. Jan, too, turns briefly toward me and then turns away again. I cautiously raise my hand as if I’m a hesitant bidder at an auction and the object being sold is out of my price range. Anton reaches the table and kisses the woman.
 
I tromp over too, walking as casually as can be.”