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February 6 to 17, 2025

Helma Sanders-Brahms, German trajectories

Film Cycle | Film Cycle at Cinémathèque québécoise

Helma Sanders-Brahms - LAPUTA (1986) | 1000 x 1000 © Deutsche Kinemathek - Museum of Film and Television

Helma Sanders-Brahms - LAPUTA (1986) © Deutsche Kinemathek - Museum of Film and Television

Helma Sanders-Brahms: A formative force in New German Cinema

In the 1960s, Helma Sanders-Brahms worked as a caregiver and TV presenter before becoming an assistant to Sergio Corbucci and Pier Paolo Pasolini. She began directing her own films, ranging from fiction to documentaries, and many containing autobiographical elements, in 1969. Her first films tackled themes such as labor, migration, and the situation of women in West Germany. By the late 1970s, she moved away from overtly political subjects to favour more personal stories, intertwining mother-daughter relationships with Germany’s turbulent history. She gained international recognition with Germany, Pale Mother (1980), a film depicting the daily lives of German women during and after the Nazi era. This work established her as a significant figure of New German Cinema, alongside Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, and Wim Wenders.

war eine bedeutende deutsche Filmregisseurin, Drehbuchautorin und Filmproduzentin. Sie war bekannt für ihre oft autobiografisch geprägten Filme, die sich kritisch mit Themen wie Arbeitswelt, Migration und die Situation der Frauen in Westdeutschland auseinandersetzten. Ihre bekanntesten Werke umfassen den Film "Deutschland, bleiche Mutter", der internationale Anerkennung fand, sowie Filme über die Lebensgeschichten von Heinrich von Kleist ("Heinrich") und Clara Schumann ("Geliebte Clara"). Sanders-Brahms war auch als Autorin von Hörspielen und Dokumentarfilmen tätig und erhielt zahlreiche Preise für ihr Schaffen. Helma Sanders-Brahms war Mitglied der Akademie der Künste in Berlin und wurde zum Offizier des französischen Ordre des Arts et des Lettres ernannt. Alchetron © 2024