Künstlergespräch/Performance Art und Weise: Raphaela Vogel & The Better People of Szechwan

Moralkeule Moralkeule

Fr, 12.01.2024

19:30 Uhr – 22:00 Uhr

Goethe-Institut New York

Artists in Conversations: Procession 33b


Auf der Grundlage vergangener Musik präsentieren Juliane Liebert, Daniel Roth und Raphaela Vogel neue und bestehende Texte und Melodien für beide Ohren. Die Aufführung wird von einem interviewähnlichen Austausch zwischen Raphaela Vogel und Elisa R. Linn unterbrochen.

Raphaela Vogel and The Better People of Szechwan – das sind Juliane Liebert, Daniel Roth und Raphaela Vogel mit Gästen (Elisa R. Linn und Diedrich Diederichsen). Sie bewahren das fast verlorene Werk des deutsch-jüdischen Autors Erich Hopp ("Miss Germany Tango") und wagen sich an den zweifelhaften Humor der Endzeit-Punkband, Die Kassierer. In "Prozession 33b" zischen sie unverschämte Chansons, klappern Klaviercluster und entlarven horrende Halbwahrheiten von und über erwachsene Männer, die rückwärts singen, alles begleitet von einem Harmonium und einem großen donnernden Blechobjekt (geklaut von den Einstürzenden Neubauten). Brutal pädagogische Brecht-Balladen und eine wasserdichte Weltsicht geben der Band einen einzigartigen Status im unruhigen Berliner Kulturleben. Wem sonst traut man zu, dass er zu "Urmel aus dem Eis" den Reim "Amazon Should go Bankrupt" singt?

Während Raphaela Vogel (Ex-The Fistfuckers) ihr New-York-Debüt in der Petzel Gallery mit einem poly-retrofuturistischen Tempel aus zahllosen Kameras um Motive von Erich Hopp feiert, fiebern ihre Bandkumpan_innen schon auf das Knirschen der Bretter.



Raphaela Vogel's artistic practice opens up an enigmatic world within a variety of themes, materials and techniques, ranging from paintings on animal hides to expansive spatial installations, video- and sound sculptures. Evading categorization, her works are designed in a way, that everything occurs equally – the self-made, the found, the composed and the referenced alongside fictional narratives. Her works have been exhibited in solo exhibitions at De Pont Museum Tilburg (NL), Haus der Kunst Munich, Kunsthalle Basel (CH), the Nam June Paik Art Center, Gyeonggi-Do (KR) as well as Fondation Cartier, Paris (F), or the 59th Venice Biennale (IT) among others.

Juliane Liebert is a writer and journalist, among others for Der Spiegel, Süddeutsche Zeitung, and Die Zeit. She writes prose and poetry, was a lecturer in poetry at the University of Applied Arts, Vienna, and has published several books, including lieder an das große nichts (2021), Hurensöhne! On the Beauty and Necessity of Ranting (2020), Scheiß auf das Weltall (2017), and Der Körper ist ein billiger Koffer (2016). Liebert lives and works in Berlin.

Elisa R. Linn is a writer, exhibition maker, educator, and graduate of the Whitney ISP. She co-directs the Halle für Kunst Lüneburg and teaches at Leuphana University. She has held the interim professorship of the chair of Art Theory and Mediation at the Academy of Fine Arts Nuremberg. Since 2012, she has run the curatorial and artists project km temporaer with architect Lennart Wolff. Recently, they curated KP Brehmer’s first posthumous exhibition in New York at Petzel Gallery and Maxwell Graham.

Daniel Roth is a poet and contemporary artist. After studying at the HfS Ernst Busch, Berlin, he made a brief excursus into the world of chart music. He is the founder of the Wolf Cinema in Weserstraße, Berlin, and starred in the film Las Vegas (ZDF). Today Roth pursues his career as an interdisciplinary artist.

Friedrich Petzel is the founder of Petzel, a contemporary art gallery with locations in New York City’s Chelsea and Upper East Side neighborhoods. Representing over 40 distinguished international artists working across a diverse range of media, genre and artistic style, Petzel also operates the joint exhibition space Capitain Petzel in Berlin in collaboration with Cologne’s Galerie Gisela Capitain.

Zurück